Wsłuchiwanie się w potrzeby i generowanie potrzeb to dwie z najbardziej istotnych umiejętności na ścieżce kariery. Doskonaląc te umiejętności mamy dużo większe szanse na odniesienie sukcesu.
tmp_teamwork-383939_192010223759

Wsłuchiwanie się w potrzeby to umiejętność dotycząca zarówno potrzeb własnych, potrzeb współpracowników, potrzeb szefostwa oraz potrzeb klientów i potrzeb mediów.

Na początek dwa truizmy.
Każdy ma jakieś potrzeby.
Każdy chce, aby te potrzeby były zrealizowane.

Analizując potrzeby różnych osób zykujemy duże pole do działania, które rozwinie naszą karierę.
Własne potrzeby są w pewnym sensie najważniejsze, gdyż to one kierują naszymi działaniami. Wsłuchując się w te potrzeby możemy sobie zapewnić optymalny poziom stymulacji, zadowolenia z pracy, kontaktów z innymi ludźmi, etc. Jeżeli nasze prywatne potrzeby nie są realizowane, czujemy dyskomfort, który może przeszkadzać w rozwoju kariery, dlatego warto co pewien czas zastanawiać się nad tym czy czujemy, że te nasze potrzeby są zaspokojone, czy może powinniśmy coś zmienić w swoim działaniu.

Potrzeby współpracowników są o tyle ważne, że zazwyczaj funkcjonujemy w grupie, zespole. Sprawny zespół osiąga dużo lepsze efekty, tak więc dbając o potrzeby naszych współpracowników, stwarzamy sobie lepsze efekty do wspólnego osiągania sukcesów w karierze.

Potrzeby szefostwa. No cóż. Szefostwo też ma swoje potrzeby. Im bardziej te potrzeby będą zaspokojone, tym bardziej przychylnym okiem szefostwo będzie na nas patrzyło i tym większe szanse będziemy mieli na awans.

Potrzeby klientów. Dlaczego są ważne? Hmm. Choćby dlatego, że zadowolony klient, to klient, który płaci (zazwyczaj ;)). A pieniążki od klienta przekładają się na zadowolone szefostwo, zadowolonych współpracowników i powinno na przekładać się na zadowolonych nas samych. 🙂

I w końcu ‚zadowolone media’. Zadowolone media mają swoich zadowolonych klientów. Warto zastanowić się jakie informacje moglibyśmy przekazywać mediom o biznesie w którym pracujemy, aby mogli oni mieć więcej zadowolonych klientów (a nam żeby się szkoda nie działa ;)). Zadowolone media, które napiszą pozytywnie o naszej firmie przełożą się na… Już pewnie wiecie.

Powyższe potrzeby są więc bardzo istotne dla naszej kariery i warto się uważnie w nie wsłuchiwać, aby potrafić te potrzeby realizować.

Jeden problem z wsłuchiwaniem się w potrzeby polega na tym, że czasami, nawet pomimo tego, że wiemy jakie są potrzeby klientów, czy mediów, ciężko je nam zaspokoić, bo nasza firma nie jest akurat specjalistką w tym zakresie. Dlatego krok kolejny na ścieżce kariery dotyczy już generowania potrzeb. Jeżeli uda nam się wygenerować konkretne potrzeby u klientów czy mediów, zgodne z tym co nasza firma potrafi robić najlepiej (w czym jest bezkonkurencyjna), będziemy w stanie bardzo szybko zaspokoić potrzeby u klientów i mediów. I wszyscy będą szczęśliwi.

Powodzenia we wsłuchiwaniu się, generowaniu i zaspokajaniu potrzeb 🙂